Bijna driekwart van de nieuw te verkopen zakelijke auto’s in 2016 komt in een hogere bijtellingscategorie terecht. Dat blijkt uit een doorrekening van VWE voertuiginformatie en -documentatie. De nieuwe bijtellingsregels die het kabinet wil doorvoeren, zorgen voor een massale uitstroom uit de voordelige bijtellingstarieven.
Personenwagens
Voor de cijfers is gekeken naar de personenwagens in het zakelijke segment die in de eerste acht maanden van 2015 aan de man zijn gebracht. In 2016 zou voor 72% van deze auto’s meer bijtelling betaald moeten worden. Voor de overige 28% zou het percentage gelijk blijven.
Plug-in hybrides
Vooral de bijtelling voor zogenoemde plug-in hybrides wordt in de bijtellingsregels voor 2016 fors verhoogd: van 7% nu naar 15% voor auto’s die volgend jaar worden afgeleverd. Andere zakelijke wagens gaan bijvoorbeeld van 14% naar 21% bijtelling of van 20% naar 25%. Plug-in’s zijn de laatste tijd erg populair onder leaserijders, aldus VWE. In de laatste maanden van dit jaar zullen volgens deskundigen nog veel van met name de plug-in’s verkocht zullen worden, omdat automobilisten nu nog kunnen profiteren van de lagere bijtelling.
In 2016 gelden de volgende percentages:
CO2-uitstoot (g/km) | Bijtellingspercentage |
0 (volledig elektrische auto’s) | 4 procent |
Minder dan 51 | 15 procent (was 7%) |
51 t/m 106 | 21 procent (was 20%) |
Meer dan 106 | 25 procent |
Auto’s van 15 jaar of ouder | 35 procent |
Bijtelling in 2017 en verder
Vanaf 2019 geldt een generiek bijtellingstarief van 22 procent voor auto’s van de zaak. Dit betekent dat vanaf 2019 de hybride auto net zo zwaar belast wordt als ieder ander type wagen. In de tussentijd zijn er twee stappen: in 2017 is het 17 procent en het jaar erna (2018) nog 19 procent als je in die jaren zo’n auto koopt. Enige uitzondering is de volledig elektrische auto. Daarvoor blijft 4 procent bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigen- en aanschafbelasting gelden.